C-Suite Meetup vol. 3: Jak se podařil?
V úterý 19. září 2023 se na naší pražské pobočce INVENTI uskutečnil již třetí C-Suite Meetup. A jelikož si nejradši povídáme o průniku businessu a technologií, i tentokrát jsme náš meetup zaměřili tímto směrem. Konkrétně nesl název „Jak na digitální řešení, které ustojí vaše ambice.” Toto téma přilákalo 30 účastníků z různých oborů, kteří chtěli sdílet své zkušenosti a diskutovat o vhodném přístupu k vývoji robustních digitálních řešení, komplexních systémů a aplikací, na které jsou kladeny vysoké nároky a očekávání.
Jací hosté přijali naše pozvání?
Náš hlavní diskuzní panel tvořili tři významní hosté, kteří se s námi v průběhu dopoledne podělili o své jedinečné zkušenosti a pohledy na věc. Jejich řady pak rozšířil i invenťák Martin Kaška, Head of WebDev.
Prvním hostem byl Jan Štefány, šéf vývoje aplikací u poskytovatele sofistikovaných platforem pracujících s telemetrickými daty v rámci společnosti ZF Openmatics, která patří do mezinárodní korporace ZF. Jan nám přiblížil přístup k vývoji inovativních telematických řešení v korporátním prostředí. Zmínil se také o metodě spin-off, kdy danou skupinu zaměstnanců vyčleníte mimo zavedenou strukturu a procesy pro dosažení větší agility a rychlosti.
Dalším hostem byl Jakub Řezníček, spoluzakladatel a Chief Solutions Architect ze startupu Sharry. Popsal příležitosti i úskalí budování inovativního startupu v PropTech segmentu správy budov a přístupů zaměstnanců. Systém od Sharry je využívaný ve stovkách budov a slouží statisícům zaměstnanců po celém světě.
Jako třetí s námi sdílel své zkušenosti Tomáš Eder, který dříve působil ve společnostech jako Zásilkovna, Home Credit či Economia. Vyprávěl o unikátním prostředí raketově rostoucí inovativní služby, která potřebovala zajistit obrovské škálování svých systémů v době covidu. Tento příběh pak postavil do kontrastu se zavedenou mediální korporací, pro níž je naopak prioritou efektivní chod a snižování ekonomické a technologické zátěže legacy IT systémů.
Za INVENTI vystoupil Martin Kaška, Head of WebDev, který poskytl vhled do způsobu, jakým v INVENTI pomáháme našim klientům v dosahování svých digitálních vizí a jak čelíme nejrůznějším úskalím, které zazněly i u jeho předřečníků. Pavel Bartoš, Head of Marketing, pak celou akci moderoval.
Jaká témata diskuze odkrývala?
Hned zpočátku jsme společně vyhodnocovali výhody a nevýhody vlastního a cloudového řešení. Shodli jsme se, že se nedá obecně říct, která varianta je vhodnější, protože každá společnost a projekt má jiná specifika a potřeby.
Řečníci vycházeli ze svých individuálních zkušeností a prostředí. Někteří se spoléhají na vlastní infrastrukturu, která je v rámci jejich účelů efektivnější. Jiní přešli na cloudová řešení od Amazonu nebo Microsoftu. Účastníci si tedy mohli udělat představu, co může být v rámci jejich unikátních potřeb a očekávání lepší cestou.
Dále jsme se bavili o tom, kdy využít vlastní custom vývoj a kdy jsou vhodnější služby a nástroje třetích stran. Z diskuze vyplynulo, že vývoj na vlastní pěst se vyplatí hlavně u částí, které přináší největší přidanou hodnotu zákazníkům, infrastrukturní a generické části je pak lepší převzít. Není totiž potřeba znovu vyvíjet kolo.
Ve vývoji takových řešení také hraje velkou roli lidský faktor. Ten může mít jak pozitivní, tak negativní efekt, co se týče například efektivity spolupráce jednotlivých členů a zajištění, že jsou všichni na jedné vlně. V neposlední řadě jsme se zaměřili na nároky na kapacity a know-how, neustálou inovaci a učení lidí v rámci používání moderních přístupů a technologií.
Dotkli jsme se tématu časté rezistence ze strany zásadních členů společnosti. Ti se mohou zdráhat implementace nových postupů (jako je třeba použití cloudového řešení) nebo microservices a dalších služeb místo vlastního programování.
Důležitá problematika tzv. sunken costs se nám také nevyhnula – naznali jsme, že mnohdy je nevyhnutelné zahodit již existující nebo vytvářené řešení a odepsat vysoké investice jako daň za růst, flexibilitu a efektivitu.
V neposlední řadě naši hosté diskutovali o sladění požadavků klientů a uživatelů s vývojovým týmem. Ten totiž musí vždy velmi dobře chápat, jaké specifické problémy klienti řeší a jaká mají konkrétní očekávání a požadavky, jen tak totiž může navrhnout odpovídající technické řešení. Důležité je také sladění produktového a vývojového týmu a současně předání businessové vize a požadavků ze strany vedení nebo majitelů
Co jsme si odnesli?
Především spoustu tipů a poznatků, které může každý, kdo pracuje na digitálním řešení, prakticky využít. Během nabitého odpoledne jsme probrali hned několik důležitých témat, jejichž řešení se nevyhne nikdo, kdo si přeje postavit produkt, který ustojí jeho ambice.
O přestávkách a po meetupu se účastníci věnovali networkingu, mohli tak navázat cenné kontakty pro budoucí spolupráce. V neposlední řadě jsme se všichni uvolnili v příjemné atmosféře a na pár hodin se oprostili od každodenní rutiny.
Děkujeme všem účastníkům za zapojení, diskuzi a skvělou atmosféru. Všem řečníkům děkujeme za inspiraci a cenné příspěvky do diskuze.
Těšíme se na další setkání a nové příležitosti k rozvoji a networkingovým aktivitám. Pokud jste tentokrát nemohli dorazit, nezoufejte, už v listopadu budete mít další příležitost! Téma a přesný termín čtvrtého letošního C-Suite Meetupu zveřejníme již brzy.
Nenechte si ujít další z plánovaných C‑Suite Meetupů.
Radí Vám dáme vědět o dalších setkáních. 👇