Jak na digitální produkt: 4 otázky, které si budete muset zodpovědět

Chcete raketově odstartovat váš digitální produkt? Nedivíme se vám. Než však začnete s vývojem, doporučujeme se na chvíli zastavit a položit si čtyři následující otázky. Mít v nich jasno znamená mít perfektní přehled o prvních fázích projektu.

Definitivní odpovědi na ně nemáme, u každého totiž budou individuální. Nabízíme však nahlédnutí do našich otevřených hlav, které vás navede tím správným směrem.

Zapojte tedy vaše strategické uvažování a zkuste se s námi zamyslet. A pokud vám nebude vonět náš pohled na otázky, můžete přeskočit na konec a rovnou si je zodpovědět.


1) Je důležitější nápad, nebo jeho provedení?

Začněme zvolna. Shodneme se na tom, že bez nápadu není projekt? Není to pravidlem! Často se setkáváme s jasnou představou vlastníka projektu, který nedá dopustit na výkřik poslední technologické módy. Jistě, technologie má zvuk, je jí v našich sociálních bublinách hodně vidět – ale odpověděl si vlastník na naši otázku? Nezabředl hned v začátku do detailu realizace a neobětoval cennou energii volbě nástroje raději než pilování designu výsledného produktu?

Zákazníkovi nezáleží na konkrétní technologii

„Nechci vůbec polemizovat nad kvalitou výsledného produktu – ten musí v každém případě obstát ve zkoušce, kterou před něj postavíme (ať už je to testovací provoz, business simulace nebo produkční start), ale vašemu zákazníkovi je ve výsledku jedno, zda pod kapotou bije srdce JavaScriptové nebo .NET.“

Martin Kaška, Head of WebDev


2) Vím dost na to, abych mohl/a svou vizi předat dalším?

Albert Einstein řekl: „Pokud to neumíš vysvětlit jednoduše, nerozumíš tomu dostatečně dobře.” To platí i pro dnešní digitální dobu. Pokud vašemu projektu sami dobře nerozumíte, svou vizi nemůžete předávat dále. Mimo správné pochopení a definování vašeho nápadu byste také měli mít jasno v tom, jaký řeší problém a jaká cílová skupina se ho nejvíce „chytne“.

Do jisté míry se to děje všude. Jan Šilhavý, náš Chief Delivery Officer, se nechal slyšet, že i on musí často řešit, jak kolegy přesvědčit o svém nápadu.

Nejste si odpovědí jistí? Otázku rozveďte o další krok: „Mám po ruce někoho, kdo mi poskytne dobrou zpětnou vazbu?“


3) Mám partnera, kterému mohu důvěřovat?

Předchozí otázka přirozeně vede k tématu partnerství – se stejnou péčí jako vybíráte své důvěrníky, se kterými pilujete svou vizi, vybírejte i parťáky pro první kroky v její realizaci. 

Business plán není jen o datech

"Praxe mě naučila vážit si hodnot, jako je důvěra, porozumění a otevřená komunikace – jsou to důležité vstupy do business plánu. Jejich naplnění totiž přímo ovlivňuje čas, který strávíte kreativní prací nad vývojem produktu a vysvětlováním, v horším případě pak napravováním nepochopeného."

Martin Kaška - Head of Web Development, INVENTI
Jan Šilhavý -  Chief Delivery Officer, INVENTI


4) Jsem připraven/a investovat?

Ať už se jedná o váš čas, finance, energii, nápady – to všechno je investice. 

U financí býváme konzervativnější a stanovujeme si limity – budgety. „Máš na to budget?” je klasická otázka, která zazní do pěti minut od prvního představení záměru. 

Horší už je situace s vloženou energií, osobním zápalem a schopností, kterou u nás nazýváme tahem. Tak jako maratonec trénuje na vrcholnou akci sezóny a detailně si rozplánuje tréninkový plán i strategii pro konkrétní závod, i vy si naplánujte svoje zapojení. Nezapomeňte si najít udržitelnou hladinu energie, která vám umožní projekt dotáhnout a současně vám jí zbyde dostatek na vrcholnou akci sezóny – uvedení projektu na trh.

Ať už se jedná o investici jakéhokoliv typu, odpovězte si, zda jste připraveni, kolik chcete investovat a hlavně informaci sdílejte se svými partnery. Jen tak zajistíte, že vašemu projektu nedojde šťáva v polovině realizace a navíc si vytvoříte prostor pro zapojení pomoci, která vám může přijít vhod.

Rychlé shrnutí otázek
 

Je důležitější nápad, nebo jeho provedení? 
Unikátní nápad je perfektní start. Pojďme společně hledat jeho možná řešení.

Vím dost na to, abych mohl/a svou vizi předat dalším?
Ať už máte jasnou představu nebo nápad, nebojte se ho s námi sdílet. Rádi vám poskytneme zpětnou vazbu.

Mám partnera, kterému mohu důvěřovat?
V případě že ano, gratulujeme, máte vyhráno! Pokud ne, přijďte k nám na kafe.

Jsem připraven/a investovat?
Už teď víte, že jste. Nezapomeňte ale se svými partnery sdílet, co všechno a v jaké míře chcete investovat.