Řídit tým z pláže nebo z hor? Proč ne! Je to hlavně o lidech

09. června 2021

Je to hlavně o organizaci času a skvělém týmu

53. den

Při plánování celé cesty jsem měl na mysli hlavně jednu otázku: "Jak to budu zvládat s prací?". Dlouho mi to nedalo spát a napadly mě různé scénáře, jak by to asi mohlo fungovat. První varianta i myšlenka byla, že bych rád pracoval i během cesty na plný úvazek, zdálo se to jednoduché. Ráno vstanu brzy kolem 7:00hod., připojím se na internet a nejpozději v 15:00hod. to zabalím. Pokud by šlo, rozhodil bych si na dva pracovní bloky např. 7:00hod. - 11:00hod. a 17:00hod. - 21:00hod. Avšak pak do toho začne vstupovat denní chléb "cestovatele" - přesuny mezi místy, hledání spaní, nenadálé události, připojení k elektrice, návštěva zajímavých míst a v neposlední řadě i dostupnost kolegů v práci či zákazníků.

Muselo tedy přijít jiné řešení. Vytvořil jsem si časový harmonogram dne, ve kterém postupně přibývaly všechny aktivity během dne. Po chvíli bylo jasné, že rozumné nastavení bude 4hodiny práce denně. Vzhledem k tomu, že v INVENTI mám na starosti testingovou kompetenci, bylo nejvhodnější nastavit dostupnost střídavě dopoledne, odpoledne během celého týdne. Samozřejmě to dost ovlivňovaly i již zaběhnuté schůzky s ostatními kolegy. Výsledkem tedy je:

Pondělí 8:00 - 12:30

Úterý 12:30 - 17:00

Středa 8:00 - 12:30

Čtvrtek 7:45 - 12:15

Pátek 8:00 - 11:00

Kromě těchto časových bloků vědí kolegové, že mi mohou zavolat, napsat a já odpovím jak jen to je možné. Vše je flexibilní, ale snažíme se to maximálně dodržet. Pokud je potřeba, abych byl dostupný celý den, máme nastavené pravidlo "dát vědět dva dny předem". 

Důležitá je příprava

Abychom si ve firmě ověřili, že roli Head of Testing zvládnu s polovičním úvazkem, začal jsem tak již pracovat půl roku před odjezdem. Druhou půlku úvazku jsme využili na jednom z našich projektů.  Samozřejmě není zcela možné vměstnat 8 hodin práce do poloviny. Začali jsme tedy u mě v týmu více budovat team leadery, na které se některé aktivty dedikovaly. Tuto aktivity zpětně hodnotím jako skvělé rozhodnutí. Tito kolegové se jednak velmi posunuli, objevili nové možnosti, schopnosti a zároveň se tak vytvořila důležitá zastupitelnost. Velice mi v tom pomohla i situace ohledně pandemie, kde se většina práce na rok přesunula do online světa.

Předem jsme si nejen s leadery a managementem, ale i kolegy na projektu nastavili pravidla spolupráce. Mezi ně patří například pravidelné týdenní schůzky ohledně synchronizace s důrazem na sdílení aktualit i informací. Založili jsme si skupinu v komunikačním nástroji pro sdílení informací. Týmu zasílám pravidelný newsletter, aby věděl, co se aktuálně řeší. Naučili jsme se prioritizovat jednotlivá téma a podle toho zvolit komunikační kanál i "reakční dobu". Ne vše tedy řešíme nutně hned či posíláme e-mailem, ale více využíváme krátké online hovory nebo Instant messaging. Každý týden si sdílíme, co kdo řeší, kdo komu může, s čím pomoci, a hlavně si dáváme průběžně vědět, jak se situace vyvíjí. Na druhou stranu si já vždy dopředu plánuji, kde se budu nacházet, abych měl klid na práci i dostatečně kvalitní připojení.

Jak vše reálně funguje?

Z mého pohledu bych to mohl shrnout jedním slovem – skvěle! Na celý můj tým se mohu spolehnout a jsem za to opravdu vděčný. Aktuálně píši tento článek z pláže Perla (Primorsko, Bulharsko) a nemám pocit, že by můj tým, kolegové z obchodu, hr, marketingu nebo zákazníci pocítili změnu k horšímu.

Pokud je potřeba udělat pohovor s novým potenciálním kolegou, sednu si na klidné místo u auta či přímo do něj. Povídáme si s webkamerou a pro případné praktické úkoly využíváme online nástroje. Následně si s kolegyní z HR zavoláme, abychom probrali zpětnou vazbu. Takto se nám daří kvalitně rozšiřovat testerský tým. O následný onboarding či zaškolení se pak postará jeden z leaderů, se kterým se předem domluvíme na všem potřebném.

Z pohledu obchodních záležitostí, jako je například sepsání nabídky zákazníkovi, samotná schůzka se zákazníkem nebo řešení nenadálých událostí, je potřeba být více kreativní. I to se nám však daří řešit. Místo toho, abychom se s kolegy potkali v kanceláři nebo u kafe, jednoduše uskutečníme video hovor. V případě sepsání nabídky to pro mě občas obnáší pracovat večer nebo si zaplatit hotel. Vše si snažím dávat do kalendáře, abych nejen já, ale i kolegové věděli jaká je má dostupnost.

Za poslední měsíc jsem musel řešit i pár méně příjemných situací, eskalací. Ano, občas jsem zrovna řídil nebo lezl po horách, když mi zazvonil telefon. Nicméně i to k tomu patří. Někdy se to podaří vyřešit během deseti minut, jindy je potřeba se domluvit, že si zavoláme třeba za hodinu, až budu na klidném místě. Hodně mi v takovýchto situacích pomáhá ochota všech mých kolegů v INVENTI. Ať už je to v organizaci pracovního času nebo snaha mi vždy pomoci, vyjít vstříc. To platí i o mých leaderech, pro které si myslím, že to není vždy snadné. Sami se věnují projektům a jelikož některé věci je potřeba řešit osobně, dostávají se do zcela nových situací, které musí vyřešit. Na stranu druhou vědí, že mi mohou kdykoliv zavolat a nejsou v tom sami.

V neposlední řadě bych rád uvedl poděkování celému INVENTI, které mi umožnilo splnit si svůj dětský sen – cestovat a pracovat zároveň. Současně jsme se i domluvili na mém příletu jednou za dva měsíce, vždy zhruba na týden. Ptáte se proč? Jsem velkým fandou práce remote, ale zároveň zastávám názor, že osobní kontakt je nenahraditelný. O to více, když chcete, aby Váš více jak 35členný tým pracoval stále perfektně a vy ste mohli i ostatním kolegům z firmy být absolutně nápomocni.

Shrnutí v bodech

Mám rád, když je vše přehledné. Proto i já na závěr uvádím pro mě ty nejdůležitější body, které mi umožňují pracovat vzdáleně.

  • Základem je mít pevný, efektivní tým kolem sebe
  • Kvalitní připojení – snad v každé zemi na světě si lze koupit místní SIM kartu s datovým balíčkem
  • Dobrá příprava, nenechat nic náhodě
  • Nejdříve si to vyzkoušet
  • Nebát se improvizovat a hledat řešení