Co vaše konkurence ví o vývoji softwaru a vy (možná) ne?

Vývoj vašeho softwarového řešení by mělo být přímou linkou na ose vývojářský tým – uživatel. Od zákazníka nebo z interních procesů vyvstanou požadavky, pro které najdete vhodné softwarové řešení, a nakonec aplikujete technologie tak, aby byl uživatel spokojený a cíle naplněny.

V realitě ale často narážíme na různé překážky a výzvy a cesta často není tak přímočará, jak bychom si přáli. Někdy je zapotřebí zařadit zpátečku, pozastavit se a začít hledat novou cestu vpřed. Efektivitu a rychlost pro úspěšné dosažení cíle nám pak může přinést i mnohdy podceňovaná součást procesu – testing.

„Realita je bohužel taková, že většina transformací se s úspěchem nesetká. Jak ukazují statistiky, přibližně 70 % rozsáhlých transformačních pokusů nevede k dosažení vytyčených cílů.” uvádí McKinsey (2016).

Kvalitní testing začíná kvalitní strategií

Dostatečně definovat testingovou strategii a nastavit přesné cíle je klíčové. Ten, kdo dokáže přesně definovat cíle, bude schopen efektivně alokovat rozpočet a ušetřit čas i peníze za dočasná a neefektivní řešení. Váš tým vám za to poděkuje! Šťastný tým si určitě budete chtít hýčkat, protože jak trefně poznamenal Tomek Bujok, zakladatel No Fluff Jobs, obor IT nezná nezaměstnanost, a pokud se zaměstnancům ve firmě nelíbí, pravděpodobně si do dvou dnů dokážou najít jiného a lepšího zaměstnavatele (Houser 2021). 

Přínosů správně nastaveného testingu určitě najdeme víc, ale ruku na srdce… Věnujete dostatečnou péči i jeho auditu a následné optimalizaci?

Kdo potřebuje audit testingu?

Všichni, kteří chtějí svůj vývoj neustále posouvat dopředu, optimalizovat a hledat příležitosti ke zlepšení! Váš testerský tým může díky auditu testingu a následné aplikaci korektivních řešení získat až 15 % času navíc. Přidaným benefitem je tedy navýšení a uvolnění kapacit celého týmu. Díky tomu jeho členové budou mít prostor na další projekty nebo třeba seberozvoj. 

Vaše konkurence ví, že pohlídat si své proč a jak v testování je „must have“ k cestě za úspěchem. Auditem testingu dokážete zjistit jeho momentální stav, ale také potenciál. Zjištění vitality testingu není jedinou věcí, kterou můžete zjistit při provedení hlubší analýzy testingových procesů. S auditem si například ohlídáte:

  • Identifikaci oblastí, na které můžete zaměřit školení a zvýšit tak know-how týmu.

  • Spokojenost v týmu.

  • Investice do testování a hledání vhodných cest.

  • Zajištění kvalitnějších vstupů od ostatních týmů díky dobře nastavenému testingu.

  • Nutnost pořízení nového hardware či software a nastavení procesu jeho využití.
  • Uvolnění rukou testovacímu týmu, aby se mohl začít věnovat prozatím upozaděným oblastem.

Guidebook

Audit testingu krok po kroku

Zjistěte, jak efektivně probíhá testing na vašem IT projektu a optimalizujte jeho vývoj.

Kvalitní testing = spokojení uživatelé

Pakliže je pro vás zásadní udržet si kladnou zpětnou vazbu u uživatelů, pak věřte, že správně provedeným auditem testingu můžete  pozitivně ovlivnit náklady – a to i v jiných odděleních, jako je třeba marketing. Například u zákaznických aplikací s podceněným testingem se dá vynaložené úsilí na znovuzískání důvěry zákazníka převést na čísla. Jedno negativní hodnocení musíte ve výsledku vykoupit čtyřiceti pozitivními. Zatěžujete tak nejen svůj vývojářský tým, ale i marketing a obchod. 

Audit testingu vám v takové chvíli umožní odhalit slabá místa. A díky jejich optimalizaci začnete nejen efektivněji testovat, ale i vyvíjet. Rychlejší a spolehlivější update aplikace pak uživatelé jistě ocení hvězdičkou navíc.

„Víte, že na jedno negativní hodnocení je potřeba alespoň 40 pozitivních hodnocení, aby zákazníci opět uvěřili ve váš produkt? Není tedy radno zapomínat, že první dojem můžete udělat jen jeden a i v tom vám správné provedení testingu a jeho auditu může pomoci.”
(Zdroj: inc.com)

Kolik audit zabere času?

Pokud to s auditem myslíte vážně, počítejte minimálně s 10 dny práce. I když se to jeví jako hodně času, dříve či později se v rámci vývoje stejně dostanete do bodu, kdy se auditu nevyhnete – vyplatí se tedy neotálet a ušetřit si tak spoustu času, nákladů a frustrace předem.

Jak probíhá audit testingu?

V INVENTI se vždy snažíme s projektem do detailu seznámit skrze dokumentaci, schůzky a testovací scénáře. Někdy se dokonce stáváme i dočasnou součástí týmu. Po analýze nálezů navrhneme několik možných způsobů, jak problematiku napravit. Poslední krokem je samotná realizace náprav a naplánování budoucích kroků vedoucích k efektivitě. S námi se zvládnete připravit na celkový audit vašeho testingu dřív, než to udělá váš konkurent.

Náš nový Guidebook: Audit Testingu krok po kroku efektivně vysvětluje celý proces v bodech a na příkladech z reálných projektů, kterými si náš tým invenťáků v minulosti prošel. Ať už plánujete audit svého testingu v jakémkoliv stádiu softwarového vývoje, s guidebookem získáte přehled o osvědčených postupech a tipech prověřených mezinárodně uznávanou ISTQB metodologií. Do dnešního dne jsme svým partnerům pomohli realizovat mnoho desítek projektů ve více jak pěti zemích Evropy.

Chcete audit svěřit expertům? Dokážeme vám pomoci s identifikací problémů i příležitostí v testingu díky osvědčeným postupům a metodám.
Podívejte se na naši individuální službu Audit testingu. 

Filip Kadlec 
Head of Testing