20 termínů z projektového managementu, které musíte znát

Na blog.trello.com se před nějakým časem objevil pěkný článek - seznam 50 termínů z projektového managementu, které by měl každý znát. Vybrali jsme 20 nejdůležitějších a s blížícím se Silvestrem vám přinášíme jejich zaručeně vtipné překlady.

Původní článek: https://blog.trello.com/50-project-management-terms-you-should-know

Termín

Jak to vidí v Trello

Jak to vidíme v INVENTI (samozřejmě pouze na Silvestra)

Agile Agile is a method of working quickly that is designed to adapt to rapid changes. Teams are often small and work in short sprints without lengthy processes or blockers to slow them down. Způsob řízení projektů, při kterém doufáme, že se věci stanou samy,  že problémy vyřeší někdo jiný, a že zákazník má neomezený rozpočet.
Baseline A baseline is an original plan or estimate for a project’s timeline, budget, scope, and goals. It is an important tracker to compare progress against and make adjustments. Sen, jak by se měl projekt vyvíjet ve světě zalitém sluncem. Většinou vzniká na konci projektu.
Bottleneck A bottleneck narrows and constricts the flow, pace, and capacity of a project. This could be stakeholders that have too many deliverables to approve or processes that can get overloaded. Seniorní vývojář.
Case Study Case studies are resources that dive into use-cases and various approaches to project management. They’re usually research-based studies that help an aspect of the decision-making process. Popis toho, jak bychom příště na daném projektu postupovali lépe. Napsáno tak, jako by se to stalo už napoprvé.
Contingency Plan A contingency plan is a detailed emergency backup plan for how to effectively manage any short and long-term disruptions or disasters that could arise throughout the project. Plán, jak zajistit, že 9 žen odnosí a porodí za 1 měsíc jedno celé dítě.
Fast Tracking Fast tracking is a way to speed up a project’s progress and shorten the timeline to delivery, which is often done by doing multiple tasks at once or removing unnecessary tasks. Odložení zdánlivě nepodstatných úkolů na dobu, kdy nás budou stát 10x více.
Meeting Minutes Meeting minutes are notes taken during a meeting that often include key takeaways and next steps. Záznam ze schůzky, který využíváme k tomu, abychom později mohli říkat: “Já vám to říkal”.
Mission Critical Mission critical can either refer to any factor that is critical to the success of a project or to the actual project itself being critical to the success of an organization. Pokud se tohle nepovede, budeme si volat v noci.
PERT Chart A PERT chart, which stands for Program Evaluation Review Technique, is a project management tool used to easily organize tasks and timelines.

Vědecký způsob, jak formálně vyjádřit, že nevíme kolik času daná práce zabere.

Project Constraints Project constraints are any factors that can limit a project’s success such as risk, scope, timeline, budget, and quality issues. Seznam věcí, na které se budeme později vymlouvat.
Project Management Software Similar to a project management dashboard, this software is used for all aspects of project management from planning and resource allocation to communication between stakeholders and team members. Software, který umožňuje vytvářet dojem, že víme co děláme a že to děláme podle plánu, který nemáme.
Project Manager The person in charge of all aspects involved in the planning, initiation, execution, completion, and results of a particular project. Člověk, který nerozumí vývojářům přijatelným způsobem.
Project Plan A project plan is an approved document created before a project is executed that includes the scope, timeline, and cost of a project and acts as a guideline throughout. Tabulka, která se začne vytvářet, pokud zákazník nechce platit za odvedenou práci.
RACI Chart RACI stands for Responsible, Accountable, Consulted, and Informed. This chart is a way to assign roles and responsibilities to stakeholders and team members on project activities. Snaha odlišit, kdo je za co zodpovědný. Abychom věděli, že na něco zapomněl někdo jiný.
Risk Owner A risk owner is a person who is charged with the responsibility of risk management and mitigation. Člověk na, kterého se křičí pokud se nepovedlo něco, o čem jsme věděli, že se nepovede.
Sprint

In Scrums and agile project management, teams work in a continuous development cycle of short sprints. A sprint is a predetermined amount of time to complete one cycle, iteration, or task within a project. 

Sprint je období na projektu (dva nebo tři týdny), kdy je nutno se zvýšeným úsilím předstírat, že je jasné co děláme a proč. Kontinuálně navazuje jeden na druhý.
Status Report A status report summarizes a project’s progress to date and is based on the initial project plan. It helps keep stakeholders informed, mitigate risks, and manage blockers throughout the project’s life cycle. Způsob, jak citlivě informovat management o tom, že nebudou dodrženy přibližné a nezávazné odhady ze začátku projektu.
Timeline A breakdown of all tasks and activities within a particular project organized in chronological order with a start and end date.  Pečlivě naplánovaná souslednost aktivit a úkolů, u které neznáme rozsah ani dobu trvání. Používáme k určení konkrétního, na hodinu přesného, data vydání software.
Waterfall Unlike Agile project planning, the traditional Waterfall method works sequentially through clearly established project phases and is often used in large-scale, fixed projects.

Metodika vývoje softwaru, která nefunguje úplně jiným způsobem než ty agilní. 

Work In Progress (WIP)

WIP is pre-approved work (or labor, materials, and other project expenses) that has yet to be invoiced but is either completed or somewhat completed. In task management, it means that the task is being currently worked on—and will be delivered soon.

Úkol, na který se vývojový tým (zatím) nestydí vykazovat čas.

Přejeme vám všem veselé Vánoce a šťastný nový rok plný zdařilých projektů!